Valós tudás a megfelelő autógumi kiválasztásához

https://gumidiszkont.hu

Szeretem ha a gyerekeim jól informáltak, hiszen a tudás képes megvédeni az embert egy adott helyzetben, és általa megelőzheti a problémákat, esetlegesen a vészhelyzettel járó történéseket is. A legnagyobb lányom idén letette a jogosítványt, és néhány hónapja már aktívan vezet. Az autósiskolában nem volt lehetőség minden információ megszerzésére, ami például az autógumikat érinti, így szerettem volna összeszedni a számára releváns adatokat, melyek segíthetik őt abban, hogy gyakorlatiasan viszonyulhasson -ne csupán az autókhoz- a gumiabroncsokkal kapcsolatos teendőkhöz is.

A https://gumidiszkont.hu egy nagyon szuper oldal, a családunk minden alkalommal tőlük rendel autógumit. A rendelések leadásakor néha kicsit elkalandoztam a weboldalon, és akkor fedeztem fel, hogy mennyiféle érdekes és hasznos infót rejt az oldal. Nagyon okos cikkekkel igyekeznek segítséget nyújtani a náluk vásárlóknak, és ez csak még inkább mélyíti a hitelességüket. Ezeket a bölcs tanácsokat átolvastam egy szabad délutánomon, hogy átadhassam az infót a lányomnak.

Alapvető probléma, hogy az autógumi kopását sokan nem elemzik ki megfelelőképpen, pedig rengeteg információt rejt arra vonatkozóan, hogy hol a probléma gyökere. Például ha rossz a futómű beállítása, akkor az a gumikon aszimmetrikus kopás üti fel a fejét, mely vagy a gumi külső, vagy éppen a belső felén jelenik meg. Ezt egyébként egyoldalas kopásnak is szokás nevezni.A futómű már annyitól is képes elállítódni, hogy nagyobb lendülettel hajtunk fel a járdaszegélyre, de előfordul, hogy a futóművet a szervizben nem állították be megfelelően.

A kagylószerű kopás, vagy foltokban kopás egy olyan problémára mutat, mely szintén autószervizben orvosolható. Általában a felfüggesztésben lévő alkatrészeknél bújik meg a probléma forrása,. Továbbá jelentheti azt, hogy a kerekek centrírozása nem megfelelő, vagy azt, hogy valamelyik alkatrészt cserélni kell, mert elkopott.

Figyelni kell arra, hogy amennyiben elkerülhető, ne nyomjunk gyakran satuféket, ne induljunk csikorgó kerekekkel, és ne is kanyarodjunk így, mert mindezekkel nagyon gyorsan koptatjuk a gumit. Természetesen előbb-utóbb mindig cserélni kell őket, de egyáltalán nem mindegy, hogy milyen gyakran.

Kiemelten fontos a gumiabroncsok gyakori nyomásellenőrzése. A legtöbb autós sajnos már csak akkor figyel fel rá, hogy nem megfelelő a nyomás, amikor vezetés közben érzékeli. Ilyenkor pedig általában már késő, az abroncsnak befellegzett. Való igaz, hogy az újabb típusú autókat már felszerelték nyomásmérő szenzorokkal, de a mi autónk, amit a lányom is vezet, sajnos nem rendelkezik ilyen opcióval. Éppen ezért nagyon fontos a rendszeres ellenőrzés. Amennyiben túl nagy a nyomás az abroncsban, akkor a gumi közepe kipúposodik, és ez vezet el a kopáshoz.

Ezzel szemben a túl alacsony nyomás sem vezet jóra, ilyenkor a gumi közepe sértetlen marad, és a két széle fog intenzívebben kopásnak indulni. Az ideális nyomás elsősorban persze nem az optimális gumicsere-idő miatt lényeges, hanem mert kiemelten fontos a biztonság tekintetében. Kopások esetén ugyanis csupán a gumi futófelületének egy része érintkezik a talajjal, ezáltal a tapadás nem lesz megfelelő, illetve az autó sem a megfelelően fog teljesíteni gyorsulás, fékezés, kanyarodás tekintetében. További negatív tényező, hogy a teljesítménycsökkenés hatással lesz az üzemanyag-fogyasztásra is.

A hasznos tippek sorát tovább taglalja a https://gumidiszkont.hu cikke, mely egyértelmű hangsúlyt fektet a megfelelő, évszakhoz igazodó gumiválasztásra. Sokan ugyanis azt gondolják, hogy ha a téli gumi megállja a helyét a zord időjárási viszonyok között, akkor a nyári csapadékkal is simán elbír. Ez bizony helytelen gondolkodásmód, hiszen teljesen más módon viselkedik a téli gumi a nyári időjárási körülmények között. A nyári gumik elsősorban anyaguk összetételében térnek el a téli gumiktól, ugyanis ezek egy sokkal keményebb, szilika keverékből készülnek. Ennek az anyagnak köszönhető, hogy a gumik a nyári meleg ellenére is kemények maradnak, nem deformálódnak.

Nyáron az aszfalt nagyon erős mértékben képes felforrósodni, és ehhez még hozzáadódik a sebességből keletkezett hő. Képzeljük csak el mekkora forrósággal jár, és mindezt muszáj elbírniuk az abroncsoknak. A nyári gumikat ezekhez a feltételekhez tervezték, tehát rendeltetésszerű használatuk során képesek kellő tapadást biztosítani. Ennek hiányában a gumik nem tapadnak jól, és ez balesetveszélyes helyzeteket képes teremteni.A nyári gumiabroncsok speciális mélyedései, barázdái szintén azt hivatottak segíteni, hogy ne legyen gond, amikor nyáron jelentős mennyiségű csapadék landol a földön. Egészen pontosan három típusa van a barázdáknak nyári gumi tekintetében: a forgásirányos, az aszimmetrikus és a kötetlen forgásirányos.

Amellett, hogy a gumiabroncsot mindig igyekeznünk kell a helyes nyomáson üzemeltetni, a https://gumidiszkont.hu oldalon több pontban is kitérnek arra, hogy milyen egyéb módokon tudjuk ellenőrizni az abroncsot, és ezáltal elejét vehetjük a problémáknak, vagy megakadályozhatjuk a gumiabroncs felesleges leszerelését.

Lényeges, hogy a futómintázatba szorult köveket mindig távolítsuk el, mert ezek képesek egyre mélyebbre hatolni és végül eljutni a karkaszig, ahol annak tönkremenetelét okozzák. Erősen balesetveszélyes, ha nem vesszük észre időben az ikerszerelésű abroncsok közé beszorult idegen tárgyakat vagy köveket. Ezek kirepülhetnek a centrifugális erő hatására, és a követő járműben kárt okozhatnak, vagy akár balesetet. Éppen emiatt minden járművezetőnek – saját érdekében is – kötelessége, hogy figyelmeztesse azt a gépkocsivezetőt, akinek az ikerkerekei között esetleg idegen tárgyat vagy követ észlel. Ezzel számos balesetveszélyes helyzet megelőzhető.

Amennyiben a gumi felületére olaj kerül, vagy másféle vegyi anyag, az tönkreteheti az abroncs gumianyagát. Az olajtól például megduzzadhat a futógumi, ezáltal pedig csökkenni fog a tapadás. Logikus, hogy egy ilyen tényező is balesetveszélyes helyzeteket teremthet, ezért ilyen esetekben mindig azonnal mossuk le az anyagot bő mosószeres vízzel a kerékről, amint sikerült azt észlelnünk.

A https://gumidiszkont.hu -n olvasható leírás arra is figyelmeztet, hogy minden gumiabroncs gyorsabban kopik, ha nem kíméljük, és nagy sebességgel vesszük a kanyarokat, gyakran fékezünk és gyorsítunk, és persze a rossz utak sem kedveznek túlságosan. Ilyen utakon haladjunk óvatosan, és mielőtt visszatérnénk a normális útszakaszra, vizsgáljuk meg az abroncsokat. Kerüljük a járdaszegélynek történő erős ütődést. Ne hajtsunk fel rá hegyes szögben, ezek komolyabb belső sérüléseket okozhatnak a gumikban, mely később nagy sebességnél akár a gumiabroncs felrobbanásával is járhat.

Amennyiben az abroncsokon olyan hibákat észlelünk, mint vágások, szakadás, hólyagok, vagy azt vesszük észre, hogy az abroncs nagy ütést kapott, mely eredményezhette a belső sérülést, a lehető leghamarabb juttassuk el az abroncsot egy szakemberhez, hogy megvizsgálhassa. Ezen szabályok betartásával kiküszöbölhető, hogy a sérülés az üzemeltetés közben még súlyosabbá váljon, vagy megakadályozhatja az abroncs tönkremenetelét. A korai leszereléssel megnő az esély az abroncs sikeres javítására.

Kijegyzeteltem az összes hasznos információt, hogy a legközelebbi, vezetéssel együtt töltött idő során meséljek lányomnak ezekről a remek gyakorlati tanácsokról, melyeket a Gumidiszkont weboldalán volt szerencsém fellelni.